Děkujeme za pochopení.
L30a27d44i14s45l52a87v 92J47a96r53o57š
Z celého článku dle mého názoru spíš čiší takové to "Nedej Bože, aby mé dítě poznalo také jiný názor a dostalo se i do jiného vlivu, než mého, který je jediný dokonalý a správný!"
L90u23b46o68š 62Z44á70l18o59m
A co Vy? Předpokládám tedy, že posíláte svoje dítě do mešity, na léto ho dáte k neonacistům do nějakého výcvikového tábora (prý jich pár mají ;-), a o jarních prázdninách do vzdělávacího kurzu mladých komsomolců. Ne?
O63l52d18ř12i68c52h 74K20a59d70ě90r57a
Autorovi článku doporučuji, aby si především ujasnil pojmy "socializace", "sociální" a "socialistický". Pokud to neudělá, nebo pokud se mu to nepodaří ( což považuji za pravděpodobnější variantu ), považuji diskuzi za ztrátu času. K tomuto závěru jsem dospěl po přečtení několika jeho odpovědí na příspěvky v diskuzi.
J67a46n63a 14M17a16j37o57v46á
A vůbec...tak nějak by nebylo od věci mrknout, jak se píše neblábolivě...(neb tohle se číst fakt nedá)
M92a39r50i57á90n 51B74é46r41e29š
Čim to asi bude, že všetci tí, ktorí tak horlivo bojujú proti školskému systému, majú jednu spoločnú vlastnosť - nenávidia vyššie autority a autority vôbec? A je jedno, či je to škola, práca, EU alebo vláda. Majú potrebu sa vymedzovať, jednať individualisticky a nerešpektovať pravidlá vytvorené väčšinou. Sorry, dámy a páni, projekcia vášho jednania je skutočne ako vyšitá. Kto vám tak znechutil akékoľvek autority tak, že máte teraz snahu túto nenávisť projektovať do akejkoľvek autority?
L98u38b65o73š 36Z11á75l10o23m
a čím to je, že Vy a Vám podobní se tak ochotně skloní před jakoukoliv autoritou? čím to je, že Vy a Vám podobní nadšeně hajlují, požádá-li je o to autorita, píší dopisy požadující popravu Milady Horákové, požádá-li je o to autorita, a když Vám to přikáže autorita, volíte Karla?
V82l86a35s61t10i33m76i81l 64S54v37o43b59o22d97a
No jo, Luboši Zálome, tak jako článek to není vyloženě špatný, vlastně je docela dobrý, ale chtělo by to zejména v jeho první půli aplikovat trochu méně hysterie . Ta představa, že školský systém u nás v realitě dnešního světa vyprodukuje jen jeden velký šik etatistů, je tedy velmi úsměvná . Myslím, že zrovna tohle bude problém státního vzdělávání úplně nepatrný, pokud to vůbec problém bude. Problém je jinde:
a) Státní vzdělávání je prostě méně kvalitní, než by bylo soukromé (z důvodu existence státního monopolu na vzdělání atd.).
b) Vzhledem k tomu, že na vzdělávání navazuje pracovní uplatnění, vytváří státní vzdělávání (vzhledem k tomu, že jde o stát, který se z podstaty cenového systému dopouští omylů) nedostatky a přebytky kvalifikovaných v konkrétních oborech.
O71l57d39ř79i88c77h 15K39a36d43ě63r76a
"Totalitáři všech barev tak zakládali sportovně výchovné jednoty a oddíly, v nichž se, ať už povinně nebo naoko dobrovolně sdružovala mládež pod praporem výchovy v "nového, lepšího člověka". Vy jste v nějakém sportovním oddíle byl ? Víte o čem mluvíte ? Těžko, jinak byste, s prominutím, takovou kravinu nemohl napsat. Mohu Vás ujistit, že mám zkušenosti s mnoha tělovýchovnými oddíly a vždy se jednalo PŘEDEVŠÍM o sportovní činnost. Že si pletete pojmy "sociální, socializace" s pojmem "socialistický" už nechávám úplně mimo komentář. A Vy si opravdu myslíte, že soukromá škola "neindoktrinuje" dítěti myšlenky majitele školy ? Opravdu si to myslíte ? A jak bylo uvedeno minimálně v jednom příspěvku níže, socializace dítěte ve školním kolektivu především znamená, že si dítě osvojí fakt, že není středobodem světa. Pokud Váš článek obsahuje nějaké racionální pasáže, je jich opravdu minimu. Jinak, pardon, ale slátanina.
O67l76d49ř33i23c68h 20K90a14d84ě49r26a
P.S.: Znovu přikládám :
Wikipedie : "Socializace (lat. socialis = společný) je sociologický, sociálně psychologický a pedagogický pojem, který označuje proces, během kterého se jedinec začleňuje do společnosti. Jedná se o proces osvojování si způsobů chování a seznamování se s kulturním prostředím, osvojení si společenských norem, plného přizpůsobení se společenskému životu. Probíhá-li socializace úspěšně, individuum má v sobě zakotveny sociální normy, hodnoty, vystupování, ale také i sociální role svého společenského a kulturního okolí. Lidský jedinec přichází na svět jako potencionální člověk a je to právě proces socializace, která utváří jedince v člověka[1]"
L67e24a 57V49o64j47t90e47k73o95v89a51-93S95o92f85r49a96n16k25o58v30a
Jak je to jinde? Jediné Německo nepovoluje domácí školu. Hitler ji zakázal v roce 1939. Německo je v tom ale samo. Všude jinde v západních zemích je domácí výuka běžná na obou stupních, někde i na střední škole. Marcel Chládek mluví o socializační roli školy. Vychází z mylné představy, že dítě sedí doma s mámou nebo tátou, nemá vůbec žádné kontakty, sociálně krní. Realita je jiná. Rodiče (hlavně v Praze a Středočeském kraji) vytvářejí skupinky, pořádají společné akce, třeba návštěvy muzeí, naučné vycházky atd. Někde se střídají i při výuce předmětů, ve kterých si nevěří (dejme tomu matematika). Děti navíc navštěvují různé kroužky a sporty, takže se mezi další kluky a holky samozřejmě dostanou.
Doma vzdělávané děti mají víc času. Výuce věnují méně hodin, nejsou ničím rozptýlené, odpadá všelijaká školní buzerace. Matka nebo otec vědí, co jejich dceru či syna zajímá; když třeba chodí na ryby, věnují vodnímu světu a jeho obyvatelům víc prostoru. Podporují a rozvíjejí to, k čemu dítě tíhne.
Nikdo asi nepopře, že školní třída s sebou nese mnoho negací; nejen šikanu, která je značně rozšířená a má mnoho forem, ale i další zlozvyky. Dost dětí neumí snadno zapadnout do kolektivu, nemají mimikry, neumějí se přizpůsobit, ve škole se ocitají v koutě, rostou z nich vystrašenci.
Navíc je škola od první třídy až po univerzitní vzdělávání postavena na soutěži. Ve všem se neustále „závodí“, na všechno jsou „olympiády“, pořád někdo musí být „nej“, první, ten nejúspěšnější, ostatní pak neúspěšní. Domácí škola může tento absurdní „sportovní“ prvek potlačit a naopak v dítěti díky individuálnímu přístupu objevit, co opravdu je, na co má buňky.
J30a65n 74K88o52l25i13á71š
Nezlobte se, ale socializace opravdu nemá vůbec nic společného se socialismem... Je to sociologií (což není vědecký sociáldemokratismus) podrobně definovaný proces začleňování jedince do společnosti. A tento proces - úplně spontánně - probíhá i ve škole, třeba ve vrstevnických skupinách, kde se omladina učí nápodobou, observancí apod. Se stopkou pro domácí školy pro vyšší stupeň nesouhlasím, současně ale vnímám riziko zneužití takové možnosti různými sektářskými tydýty, esoteriky, fundamentalisty nebo třeba vyhraněnými národnostními menšinami neochotnými se integrovat...
J86i96ř39í 27K75r33á51k16o78r34a
Spojitost se socialisty tu je. Zpravidla to byli socialisté, kdo tvrdil, že dítě patří státu a stát o něm má rozhodovat. Národní socialisté v Německu, komunisté v Rusku nebo u nás, všechno stejná sebranka.
Ostatně, i Socialismus pochází z latinského socialis družný, společenský, což je princip samotné socializace dítěte.
J66i47ř32í 55K37r77á10k38o23r51a
Navíc v dnešní době, kdy je saturace vzdělaných lidí ve společnosti nejvyšší v historii, kdy existuje e-learning a spousta možností kreativní výuky, je státní vzdělávací systém dost rigidní platformou. Devět let pro získání základních vědomostí? Vážně? To se tam ještě učí tři roky krasopis?
Aby nedošlo k mýlce, mám doma čtyři děti, z toho dvě starší jsou na druhém stupni ZŠ a jedno dokonce na osmiletém gymnáziu. Úroveň dnešního vzdělávání je ještě tragičtější než za mých dětských let. Tupé memorování, znalosti jsou získávány instantně jen do salší písemky, pak jsou navždy zapomenuty, způsob výuky děti znechucuje a odrazuje je i od zajímavých předmětů jako je fyzika, zeměpis nebo dějepis. Spousta olympiád, spousta jedniček s hvězdičkou, ale skutečné znalosti minimální. To, z čeho dostalo dítě včera jedničku, nedokáže dnes ani popsat natož vysvětlit.
Tři různé školy a stejně tristní výsledky. Motivace minimální. Kluka začala bavit matematika až ve chvíli, kdy jsem se s ním začal učit na Khan Academy a pak jsme mu zaplatili online výuku ve virtuální učebně.
Do toho environmentální indoktrinace formou jásavých písniček o recyklování, oslavy Evropské unie...
S tím jděte do háje.
T70o13m43á80š 82N29o65v82o32t27n72ý
Tak nevím ...
... smí se tady vůbec napsat, že dvě z mých tří dětí baví škola včetně matematiky? Smí se tady napsat, že navzdory tomu, že navštěvují normální školu (aktuálně je jedno na gymplu, jedno na vyšším stupni a jedno na nižším stupni), tak neprocházely žádnými jásavými písničkami o recyklování a oslavami Evropské unie?
J42i27ř29í 24K23r56á29k86o11r79a
Představa, že "jedině ve škole se dítě tak ňák správně socializuje, že jo soudruzi, páč jinak bude imrvére zavřený doma", je směšná i na dnešní socialisty.
L28e17a 83V55o74j50t73e37k95o87v23a12-60S10o82f63r58a43n55k66o67v82a
No právě. Jinak povinná školní docházka existuje jenom něco málo přes 200 let... Jak to ty děti předtím zvládly bez školy? Nebo to byly všechno asociálové? (Tím neříkám, že by se měla školní docházka rušit, ale škola nemá být o socializaci... má být hlavně o vzdělávání a rozvíjení talentu.)
L61e61a 34V29o13j40t23e31k79o51v21a71-51S94o58f35r18a78n90k55o36v38a
Ještě jedna věc... není to úplně o domácím vzdělávání, ale je to o školství. Přednáška jednoho profesora ze série TED o tom, jak školy zabíjejí kreativitu. Velice hezké, vtipné a podnětné, doporučuji http://www.youtube.com/watch?v=73NZpP5jJnE
M58a39r66i28a41n59a 96K84r40á43s22n44á
Stejná otázka jako pro autora (mimochodem od něj nezodpovězená): v jaké systému jste se vzdělávala Vy? Pokud v tom majoritním (státním a hromadném), jaké újmy Vám to způsobilo např. na Vašich schopnostech kreativity?
- Počet článků 279
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2498x