Jak vypadá důsledný altruismus?

2. 10. 2015 17:46:06
Jak dnes široce přijímaná morálka žádá, abychom žili svůj život? Přečtěte si úryvek z knihy objektivisty Petera Schwartze „In Defense of Selfishness:Why the Code of Self-Sacrifice Is Unjust and Destructive“ vydané na jaře 2015.

Pro názornou ilustraci skutečné povahy imperativu altruistické etiky se podívejme na případ Zella Kravinskyho, někdejšího multimilionáře, který vzal altruistická přikázání skutečně vážně.

Poté, co obchodováním s nemovitostmi získal bohatství ve výši 45 milionů dolarů, jej Kravinsky téměř celé odevzdal charitě. Jeho přítel to vysvětlil slovy: „Rozhodl se sledovat v životě jediný cíl – všeho se vzdát.“ Kravinsky však stále nebyl spokojený a hledal další příležitosti k sebeobětování. Brzy jednu nalezl – rozhodl se věnovat svoji ledvinu úplně cizímu člověku. Na vysvětlení svého úmyslu uvedl: „Jestliže máte důvod dát málo, je to stejný důvod dát hodně. A důvod dát hodně je zároveň důvod dát ještě víc.“

Jeho žena s úmyslem ostře nesouhlasila a argumentovala nejenom chybým zdravým svého manžela, ale i tím, že by jeho vlastní děti někdy v budoucnu mohly jeho ledvinu potřebovat. Stejně jako biblický Abrahám se však ani Kravinsky nezdráhal obětovat své vlastní děti. „Miluji své děti,“ řekl. „Skutečně je miluji. Ale nemohu prostě říci, že jejich životy jsou cennější než životy kohokoliv jiného.“

Zde vidíme v praxi naprosto zvrhlý koncept lásky. Kravinsky mluví o svých dětech, ale protože by pro něj bylo sobecké cenit si jich více než cizích lidí, bude raději nahlížet na všechny úplně stejně. Protože každá skutečná láska, jako jakýkoliv jiný druh ohodnocení, jsou ve své podstatě věcí výlučného výběru, altruismus ji zakazuje. Stejně jako altruismus zakazuje volit v roli zaměstnavatele pří výběru zaměstnance mezi zločincem a bezúhonným člověkem, zakazuje otci rozlišovat mezi vlastním dítětem a kýmkoliv jiným. Jestliže si otec necení svého dítěte mnohem více než jiných lidí, pak jej samozřejmě ve skutečnosti nemiluje. „Milovat“ každého stejně znamená ve skutečností být ke všem stejně lhostený. Právě takovou lhostejnost si Kravinsky vybral za své krédo.

Kravinsky podstoupil náročnou operaci a jako akt sebeobětování se vzdal jedné své ledviny. Poslušně si nechal vzít kus svého vlastního těla, protože se domníval, že někdo jiný na něj má větší právo, než on sám.

Nezáleží na tom, zda byl Kravinsky motivován nějakým druhem neurotického nutkání nebo zda jednal za zdravého uvažování. (V den své operace vydal prohlášení médiím: „Nečekal jsem takovou publicitu, ale nemohu popřít, že takový zájem konejší mou ješitnost.“) Klíčové je, že ať už jeho okamžité pohnutky byly jakékoliv, jednal přesně tak, jak by měl jednat vzor vší altruistické ctnosti. Jeho jednání bylo naprosto v souladu s tím, co nás naše kultura učí o sebeobětování.

Tedy, vlastně ještě ne zcela...

Po operaci Kravinsky vyjádřil touhu obětovat se ještě víc: vzdát se i druhé své ledviny a nejenom jí. „Moje tělesné orgány by mohly posloužit několika lidem, kdybych mohl rozdat celé své tělo,“ prohlásil Kravinsky. „Vím, že je to něco, co bych měl udělat; životy ostatních lidí jsou stejně hodnotné jako můj, a já bych tak mohl zachránit tři nebo čtyři.“

Chtěl se stát potravou pro humanitu. Kdyby někdo potřeboval ledvinu, plíce, oční rohovku, srce, Kravinsky by mu nabídl svoji, protože věřil, že morální povinnost lidské bytosti je sloužit druhým. „Měl bych rozdat vše, co mám, ve prospěch těch, kteří mě potřebují, bez ohledu na to, zda by to měly být moje peníze nebo moje tělo,“ prohlásil Kravinsky.

Zatímco civilizovaná společnost se otřese hrůzou při pomyšlení na příběhy o kmenech lidojedů, kteří zabijí svou oběť, aby ji mohli sníst, na podobnou, moderní verzi stejné hrůzy se díváme naprosto odlišně. Je tady někdo, kdo nám připomíná, že je správné vzdát se částí svého těla ve prospěch druhých lidí – a nikdo nevyjádří veřejně ani známku morálního odporu. Naopak, Kravinsky získal ocenění Pennsylvania General Assembly jako „zářný příklad humanity.“*

Ano, Kravinsky nabídl své orgány dobrovolně – ale jaký je v tom rozdíl? Ať už je akt kanibalismu iniciován tím, kdo je kanibal, nebo tím, kdo má být sněden, není to stále nic jiného než kanibalismus. A právě to je podstatou altruismu. Mají ostatní chuť vás sníst? A nebo si žádají jen vaši ledvinu nebo zaplacení potravinových poukázek? Vaše morální povinnost je jasná: jestliže máte něco, co ostatní postrádají, musíte být ochotni se toho vzát v aktu sebeobětování.

V altruistickém světě, kde se lidé navzájem pojídají, mají hladoví, chudí, nespokojení, strádající a nešťastní nárok na všechno, co vám patří. Jak to výstižně shrnul Kravinsky: „Nikdo by neměl jen tak doma sedět a odpočívat, dokud každý nemá vlastní domov. Nikdo by neměl mít druhý automobil, dokud každý nemá alespoň jeden. A nikdo by neměl mít dvě ledviny, pokud ostatní mají jen jednu.“

Potřeba, altruistický bianko šek na váš život, má přednost před vším.

---

Peter Schwartz je spisovatel a významný člen Ayn Rand Institute. Jeho aktuální texty lze sledovat na webu http://peterschwartz.com/.

Přeložil: Luboš Zálom

* Jako projev uznání Zellu Kravinskemu bylo dokonce zamýšleno natočit celovečerní film o jeho životě, s Ralphem Fiennesem v hlavní roli.

Autor: Luboš Zálom | pátek 2.10.2015 17:46 | karma článku: 21.44 | přečteno: 721x

Další články blogera

Luboš Zálom

Chvála neposlušnosti

Austrálie zavedla tábory pro odpírače karantény. Kanadský Quebec zavádí pro neočkované občany speciální daň. Řecko jim zase uděluje pokutu 100 euro měsíčně. Itálie se chystá zakázat neočkovaným chodit do práce...

14.1.2022 v 18:43 | Karma článku: 40.83 | Přečteno: 2234 | Diskuse

Luboš Zálom

Vydržme!

17. listopad je nebo spíše měl by být svátkem těch, kteří se neohnuli a nepodvolili. A dokázali se v pravý čas postavit za svou věc a za svoji svobodu.

18.11.2021 v 15:20 | Karma článku: 35.00 | Přečteno: 1101 | Diskuse

Luboš Zálom

Volby skončily. Nezapomeňte.

Před necelým měsícem skončily volby, které byly mnohými líčeny jako přelomové. Jako cesta ke změně. Na jaké změny se tedy můžeme těšit?

2.11.2021 v 15:00 | Karma článku: 23.99 | Přečteno: 804 | Diskuse

Luboš Zálom

Morální architektura zelených koncentráků

Volební kampaň by dnes více než kdy jindy měla akcentovat téma svobody, práv jednotlivce, ekonomických principů a trhu. Místo toho jsme se dočkali obvyklého festivalu ideové vyprázdněnosti a plochých frází.

29.9.2021 v 13:08 | Karma článku: 33.31 | Přečteno: 1026 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jiří Žamboch

Prokazatelně lživý titulek o spotřebitelské náladě:

Titulek Seznam Zprávy: "Blbá nálada ustupuje, Češi se cítí ekonomicky nejlépe za tři a půl roku" znamená, že autor neumí napočítat do tří (let). Důkazem jeho lživosti jsou přitom informace přímo z článku.

29.3.2024 v 9:14 | Karma článku: 26.82 | Přečteno: 394 | Diskuse

Michal Sabó

Nechte nám Mrazíka! Proč Češi stále milují Rusko a staré časy?

Česká veřejnost je rozdělena na dvě poloviny. Jedna podporuje Ukrajinu, druhá si stojí za Ruskem. Co vede lidi k hájení tyranie?

29.3.2024 v 6:45 | Karma článku: 24.99 | Přečteno: 1101 | Diskuse

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 15.97 | Přečteno: 432 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 15.01 | Přečteno: 256 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 29.96 | Přečteno: 676 | Diskuse
Počet článků 279 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2498

Jsem zastánce svobody jednotlivce a laissez-faire kapitalismu a hlásím se k odkazu myslitelů jako byl Ludwig von Mises, Murray Rothbard nebo Frederic Bastiat. Především jsem však stoupencem filozofie Objektivismu americké filozofky a spisovatelky Ayn Randové, podle mě nejvýznamnější obhájkyně svobody jednotlivce a kapitalismu. Od začátku 2014 člen Strany svobodných občanů, od 2019 místopředseda strany, dříve předseda středočeského krajského sdružení, lídr koalice Svobodných a Soukromníků pro volby do středočeského krajského zastupitelstva pro rok 2016 a středočeský lídr do parlamentních voleb 2017. V současné době zastupitel v Berouně za sdružení Lepší Beroun, které kandidovalo s podporou Svobodných a prosazuje jejich zásady komunální politiky. Dále mě lze charakterizovat jako příležitostného cyklistu, malíře, berounského patriota, příznivce jazzu a art-rocku a špatného hráče billiardu.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...