Kolika ledvin se má vzdát etalon altruistické morálky?

iDNES píše o "první altruistické dárkyni v Česku". Paní Rohlenová darovala jednu svoji ledvinu, komukoliv neznámému, jen proto, že ji tento někdo neznámý mohl potřebovat.

Podle altruistické morálky je to ideál: věnovat jeden svůj důležitý orgán někomu neznámému, k němuž nemáme žádný hodnotový vztah, a riskovat přitom vlastní zdravotní obtíže - to je altruismus!

Ale je to skutečně ideál hodný následování?

Protože pokud se máme vzdát jakékoliv své důležité hodnoty ve prospěch naplnění jakékoliv potřeby jakéhokoliv neznámého člověka, jak může paní Rohlenová, kterou nyní iDNES líčí jako etalon správné morálky, obhájit, že darovala jen jednu ledvinu?

Jestliže je sebeobětování morálním ideálem - jak lze morálně obhájit, že si jednu ledvinu nechala?

Na webu www.aynrand.cz, který české čtenáře seznamuje s objektivistickou filozofií Ayn Randové, jsme uveřejnili úryvek z knihy filozofa Petera Schwartze „In Defense of Selfishness: Why the Code of Self-Sacrifice Is Unjust and Destructive“ (http://www.aynrand.cz/view.php?cisloclanku=2015100901). Autor píše o americkém podnikateli Zellu Kravinskem, který nejenom že se vzdal jedné ledviny, ale kdyby mu jeho rodina nezabránila, vzdal by se s pocitem morálního jednání i ledviny druhé. Protože, jak se sám vyjádřil: „Nikdo by neměl mít dvě ledviny, pokud ostatní mají jen jednu.“

Zello Kravinski je ideálem altruistické etiky, která nakazuje přijmout sebeobětování jako princip: vzdejte se svého životně důležitého orgánu, obětujte svůj život ve prospěch kohokoliv neznámého! Takovou etiku však nelze principiálně sledovat: každou chvíli by člověk musel páchat sebevraždu, stejně jako ji chtěl spáchat Zello Kravinski, pokud by mu v tom jeho rodina nezabránila.

Altruismus není morálním ideálem, ctíme-li život. Je to morální ideál smrti.

A tento ideál by teoreticky mohl být naplněn i u paní Rohlenové, hrdinky dnešního rozhovoru na iDNESu. Pokud by totiž někdo jí opravdu nenahraditelně drahý, její přítel, kamarád, či příbuzný, někdo, kdo pro pro ni znamená nenahraditelnou hodnotu, potřeboval ledvinu, má smůlu. Pomoc někomu drahému, důležitému a nenahraditelnému by byla vysoce sobeckým činem. Morálním dobrem. Paní Rohlenová však svoji ledvinu, i možnou potenciální pomoc někomu drahému, obětovala pomoci neznámému, obětovala ji etice altruismu, obětovala ji etice smrti.

Autor: Luboš Zálom | čtvrtek 11.5.2017 20:22 | karma článku: 30,28 | přečteno: 1123x
  • Další články autora

Luboš Zálom

Chvála neposlušnosti

14.1.2022 v 18:43 | Karma: 40,83

Luboš Zálom

Vydržme!

18.11.2021 v 15:20 | Karma: 35,07

Luboš Zálom

Volby skončily. Nezapomeňte.

2.11.2021 v 15:00 | Karma: 23,99

Luboš Zálom

I ty můžeš skončit na ulici

21.9.2021 v 10:43 | Karma: 24,51

Luboš Zálom

Jde nám o svobodu. Jako jediným.

17.9.2021 v 9:24 | Karma: 16,49

Luboš Zálom

Máte právo žít

30.6.2021 v 13:20 | Karma: 25,58

Luboš Zálom

Vrtí se v aféře Vrbětice psem?

18.4.2021 v 19:00 | Karma: 38,74
  • Počet článků 279
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2498x
Jsem zastánce svobody jednotlivce a laissez-faire kapitalismu a hlásím se k odkazu myslitelů jako byl Ludwig von Mises, Murray Rothbard nebo Frederic Bastiat. Především jsem však stoupencem filozofie Objektivismu americké filozofky a spisovatelky Ayn Randové, podle mě nejvýznamnější obhájkyně svobody jednotlivce a kapitalismu. Od začátku 2014 člen Strany svobodných občanů, od 2019 místopředseda strany, dříve předseda středočeského krajského sdružení, lídr koalice Svobodných a Soukromníků pro volby do středočeského krajského zastupitelstva pro rok 2016 a středočeský lídr do parlamentních voleb 2017. V současné době zastupitel v Berouně za sdružení Lepší Beroun, které kandidovalo s podporou Svobodných a prosazuje jejich zásady komunální politiky. Dále mě lze charakterizovat jako příležitostného cyklistu, malíře, berounského patriota, příznivce jazzu a art-rocku a špatného hráče billiardu.